Curs Valutar BNR

Intrebari si Sugestii

Vom incerca sa lamurim intrebarile si problemele ce ne sunt adresate.

Va multumim de asemenea pentru observatiile aduse. (Ne straduim…)

973 comments to Intrebari si Sugestii

  • stoian paul adrian

    Aș dori să știu dacă pot să îmi plătesc taxele din mînă pensie,sănătate,etc si aș dori să stiu dacă vechimea îți merge și se consideră ca si cum ai lucra,vaș ruga dacă mă puteți ajuta cu întrebarea.Vă mulțumesc.

  • Ioana Banu

    Am si eu o intrebare . Daca am 2 luni la locul actual de munca . pot solicita o adeverinta de venit ? Sunt obligati sa imi acorde adeverinta ?

    • Buna ziua, conform prevederilor Codului Muncii, art. 34, alin.(5) – este o obligatie a angajatorului – ,,la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie, in specialitate”.

  • Stancu Cristina

    Bună ziua,
    Va rog dacă mă puteți ajuta și pe mine cu oo.informatie cum sa procedez,mi am depus cererea de incetare a contractului la firma anterioara și am stat în preaviz cele 22 zile..iar în monentul de fata mă anunta ca nu mi s a închis contractul și acum sa fac alta cerere cu data de azi și sa specific ca ultima zi lucrătoare este aceea.cum pot proceda,pe mine atunci m au pus sa stau în preaviz iar acum o sa am toate aceste zile cu nemotivat.va rog ajutati’ma

    • Buna ziua, conform prevederilor art. 81, alin.(4) din Codul Muncii – termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca si nu poate fi mai mare de 20 zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie.
      Pe durata preavizului contractul individual de munca continua sa isi produca toate efectele.
      Art. 81, alin.(7) precizeaza ca incetarea contractului individual de munca intervine la data expirarii termenului de preaviz sau la data renuntarii totale ori partiale de catre angajator la termenul respectiv.

  • Bente Roxana

    Bună ziua,
    Aș vrea să știu dacă există posibilitatea să primesc o copie a deciziei de încetare a muncii de la utimul loc in care am lucrat de la ITM. Am încheiat colaborarea printr-o cerere de lichidare la zi si nu am primit decizia de la angajator.
    Vă mulțumesc mult!

    • Buna ziua, decizia de incetare a contractului individual de munca este perfectata de catre angajator, care are obligatia sa o aduca la cunostinta salariatului. Prin abrogarea Legii nr. 130/1999 – privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, incepand cu data de 01.01.2011, angajatorii nu mai au obligatia sa inregistreze la institutia noastra documente( contracte individuale de munca, state de plata, decizii de incetare a activitatii).

  • Horia Nedelea

    Buna ziua,
    Am lucrat 12 luni la o firma de modificare, prelungire contracte prin telefon pentru Vodafone. Am decis sa merg la o alta companie rivala, ca de obicei faceam treaba buna, printre cei mai buni agentii de vanzari, am fost dat afara cand mai aveam 8 zile din contract, pe nici un motiv serios, fara motiv… ca si motiv serios ar fi ca am ajutat un client sa reduca un abonamnet si in pricina acestui lucru a achizitionat si o tableta cu internet in valoare de 11 euro pe luna. Clientul care a beneficiat de reducere la abonamnet urma sa expire abonamnetul asadar compania care ii furniza sevicii a oferit aceasta sansa.
    Este legal sa ma dea afara?!

    • Buna ziua, ajutorul dat unui client – probabil este o abatere de la Regulamentul de ordine interioara a angajatorului, de prevederile caruia ati luat la cunostinta in momentul angajarii si care au devenit obligatii pe parcursul desfasurarii activitatii. Abaterile repetate de la regulamentul de ordine interioara( disciplina muncii) duc la desfacerea contractului individual de munca disciplinar in baza prevederilor art. 61, lit.a din Codul Muncii.

  • Valentin

    Buna seara. In 2013 m-am angajat cu contract individual de munca ( am primit un exemplar ), norma intreaga ( 8 ore ), salariul brut 1400lei ( atat luand si in mana ). As dorii daca se poate cateva raspunsuri sau rezolvari la mai multe probleme, pe care le-am descoperit cu extrasul REVISAL luat de la ITM Ilfov si platforma online a ANAF – Spatiul Virtual Privat.

    1. In noiembrie 2013 am fost repartizat la alt punct de lucru, semnand un act aditional de marire salariu brut 1700lei ( atat si in mana ), dar nu am primit nici o copie a acelui act. Iar cand am cerut o copie mi s-a spus ca a fost inregistrat la ITM si a ramas acolo.

    2. 4 luni din anul 2014 nu apar cu absolut nici o cotizatie la Sanatate, Somaj, Pensii etc, contract suspendat sau concediu fara plata banuiesc eu ( nu am facut/semnat nici o cerere pentru acest lucru , cert este ca in acea perioada eu AM LUCRAT la program normal zi de zi, nici macar concediu de odihna neavand.

    3. Aici greseala a fost a mea mergand pe incredere si crezand ca niciodata nu ar fii in stare de asa ceva, am semnat 2 acte aditionale fara sa le citesc.
    In martie 2015 in ziua cand am fost sa iau salariul ( se da numai in mana, nici nu vor sa auda sa fie banii virati in cont ), fiind pe fuga, am semnat 2 acte aditionale fara sa le citesc, unul in care salariul brut se modifica de la 850lei la 500 iar un altul in care se modifica salariul brut de la 500 la 450,in ambele acte aditionale a fost schimbat decat salariu brut cu mentiunea “toate celelalte prevederi ramanand neschimbate” adica numarul de ore ramanand tot la 8 iar eu am incasat luna de luna 1700lei ( in mana )…..un act aditional semnat de mine in care salariul brut sa fie schimbat de la 1700 la 850 nu exista.

    In Noiembrie 2015 am vrut sa fac un imprumut la banca si atunci am aflat de la angajatul bancii ca eu ca si salariat figurez cu un salariu de 450 lei. In acea zi am ajuns acasa am luat contractul + toate actele aditionale si am vazut exact ce mi-au facut. In acea perioada am scos si extrasul revisal si mi-am facut cont pe site-ul anaf descoperind ca inca de la inceputul contractului figurez cu un salariu de 850 lei o scurta perioada de timp, dupa aceea cu 500lei inca o perioada scurta, iar pana in martie 2016 cu 450lei, iar din Martie 2016 cu 1250 lei salariu brut ( iar aici nu exista nici un act aditional de marire de salariu de la 450 la 1250lei semnat de mine ).

    4. De cand am aflat am inceput sa strang cat mai multe documente incriminatorii si anume:
    – extrasul revisal in care scrie clar ca sunt angajat cu jumatate de norma inca de la inceput, eu avand contract de munca pe 8ore.
    – documentul D112Contribuabil de pe Spatiul Virtual Privat in care se vede luna de luna salariul brut + cotizatiile aferente
    – 2 adeverinte semnate si stampilate de catre angajator cu salariu pe 12 luni, oct 2014 – sept 2015, iul 2015 – iun 2016, in care scrie ca mi s-a dat un
    salariu net de 1050 lei, perioada in care eu figurez cu salariu brut de 500 sau 450lei. (adeverinte obtinute sub pretextul ca am nevoie pentru un
    imprumut bancar si pentru primarie)
    – foile de parcurs din noiembrie 2013 pana in prezent, care au fost facute in baza contractului cu nr x din data y, cu orele de intrare – iesire, doar ca
    aceste foi de parcurs nu au nici o parafa/stampila sau semnatura din partea lor.

    Intrebarea mea este. Nu doresc nici un ban din partea lor. Ei ca si angajatori imi pot plati retroactiv contributiile la Somaj, Sanatate, Pensii etc macar la suma initiala din contract de 1400lei !?!?

    Daca nu, ce ma sfatuiti sa fac !?

    Multumesc!

    • Buna ziua, din pacate dumneavoastra ati semnat actele aditionale de modificare a clauzelor initiale prevazute in contractul individual de munca, prin semnatura ati girat ca ati luat la cunostinta de modificarile efectuate si ati fost de acord cu acestea. Conform prevederilor art. 41, alin.(1) din Codul Muncii – contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.

  • Ioana

    Buna ziua. Am si eu o problema destul de delicata si v-as fi recunoscatoare daca m-ati putea ajuta. Am fost angajata la o casa de pariuri, avand si bar pe perioada de 3 luni, care se presupun a fi de proba, din cunostiintele mele. Am decis sa plec, deoarece intr-o seara m-am simtit foarte rau la locul de munca si am plecat fara sa mai numar banii pe ziua respectiva. Cum nu ma asteptam, m-am trezit cu un minus in valoare de 358 de lei, de care sunt sigura ca nu i-am facut, neavand de lucru. Am cerut punerea camerelor, pentru a rezolva problema ceea ce mi s-a refuzat, mai exact, angajatorul amana lucrul acesta. Am decis sa plec, anuntand cu o saptamana inainte, ca mai stau 4 zile pentru a lasa loc de buna ziua si mai ales pentru ca mi s-a spus din nou ca se vor pune camerele, ceea ce, din nou, a fost evitat, si cerand actele necesare de semnat pentru plecare. Actele nu au fost aduse, nu mi s-a adus nimic sa semnez. Au trecut cele 4 zile, a fost totul okei, pana m-au chemat a doua zi la serviciu spunandu-mi ca mi-au gasit din nou un minus in valoare de 448 de RON, pe stocurile de pe bar, din vanzarile trecute, de care sunt sigura ca nu le-am facut. In ultima zi de munca, am gasit un stoc de cateva zile, asta insemnand ca am iesit din tura, apoi am intrat iar, corecturi care erau inlocuite cu mai multe lucruri vandute de cat am vandut eu. Angajatorul nu vrea sa imi desfaca contractul daca nu platesc banii, iar eu nu vreau sa platesc ceea ce nu am facut. Mai mult, mi-a spus ca imi incheie contractul cu litera i daca voi ajunge sa fac plangere la itm si nu voi mai putea fi angajata niciunde. Nu voi rezolva nimic cu plangerea. Ce am de facut? Va multumesc

    • Buna ziua, conform prevederilor art. 254, alin.(1,3,4) din Codul Muncii, salariatii raspund patrimonial pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor.In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu poate fi mai mic de 30 zile de la data comunicarii. Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilornu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie. Daca considerati ca sunteti nedreptatita, ca nu ati primit pe semnatura ceea ce vi se imputa, ca presupusa paguba nu a fost evaluata corect de catre angajator, acesta neparcurgand etapele amintite( nota de constatare si evaluare a pagubei v-au fost aduse la cunostinta), puteti sa va adresati institutiei noastre cu o petitie, in cazul in care va mai desfasurati activitatea la angajatorul respectiv.
      Daca ati primit deja o decizie de imputatie si considerati ca nu ati produs paguba respectiva, contestati decizia in instanta.

  • Andreea

    Buna ziua! Sunt angajata la o firma particulara in care exista foarte multe nereguli, motiv pentru care as vrea sa plec. Patronul nu da salariile la timp sau ne da o parte, iar cealalta parte o primim dupa indelungate discutii si rugaminti. Mai nou, am aflat ca desi suntem in luna iulie a anului 2016 nu a mai platit taxele pentru angajati la stat din decembrie 2015. Ce e de facut in aceasta situatie? Astept un sfat. Va multumesc!

    • Buna ziua, conform prevederilor art. 166, alin.(1,4) din Codul Muncii, salariul se plateste in bani cel putin o data pe luna, la data stabilita in contractul individual de munca.
      Intirzierea nejustificata a platii salariului sau neplata acestuia poate determina obligarea angajatorului la plata de daune interese pentru recuperarea prejudiciului produs salariatului.

  • cristina

    Buna ziua,
    Lucrez la un magazin ca si lucrator comercial.cand mam angajat mi sa facut contractul de munca la 8 ore dar program de 1 cu 1 zi(de la7 la 22/calculate 60 de ore pe sapt)dupa lege un contract trebuia sa ramana la mine si unu la angajatot,fapt care nu sa intamplat,dupa o perioada de 5 luni mi-a schimbat contractul la 4 ore dar programul a ramas acelas,dupa o perioada am inceput sa ii cerem micsorarea programului sau in ture.nu sa putut fiind ca nu avea angajati.I-am cerut copie dupa al 2-lea contrac de munca (cel pe 4 ore) si bine inteles ca sustine ca mi la dat,fapt care nu sa intamplat.De 2 zile (14.07.2016)mi-am depus preavizul dar in preaviz mi-a scris ca stau doar 16 zile.de ce?si contractul se incheie pe 8.08.2016 si mi-a spus ca pe 8.08.2016 e ultima zi de munca.de ce??Acum intentionez sa ii mai cer o data copii dupa ambele contracte de munca,dupa preaviz si nr de inregistrare al preavizului.In cazul in care nu imi da toate aceste acte,ce pot face???Intentionez sa ma adresez ITM-lui dar nu am aceste acte ca dovada.In schimb am tabelul cu programul din luna aprilie pana acum.
    Multumesc!

    • Buna ziua, este vorba despre un contract individual de munca semnat intre angajator si dumneavoastra inainte de data inceperii activitatii si un act aditional de modificare a normei de lucru si a salariului. Termenul de preaviz este cel convenit de parti ( angajatorul si salariatul) in contractul individual de munca si nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie.
      Conform prevederilor art. 8, alin.(1,3) din HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor – REVISAL, angajatorul are obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati. La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia – copii ale documentelor existente in dosarul personal.

  • Dan

    Buna ziua, as dori sa stiu si eu care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmez pentru a incheia contractul individual de munca la cabinetul de avocatura la care sunt angajat, pentru ca doresc sa deschid un birou de mediator.
    Cu aceasta ocazie as dori daca se poate sa stiu si ce declaratii trebuie sa completez odata ce voi primi CIF de la fisc, lunare si/sau anuale.
    Multumesc anticipat.

    • In cazul in care doriti incetarea activitatii din proprie initiativa, aveti obligatia de a anunta initiativa angajatorului printr-o cerere.
      In ceea ce priveste obligatia dumneavoastra fiscala, dupa deschiderea unui birou de mediator, trebuie sa va informati la finante.

  • Alina

    Buna ! Sunt noua in domeniul muncii si as dori sa stiu daca inchei un contract de munca pe perioada determinata si apoi dupa ceva timp vreau sa il inchei, inainte de finalizarea lui, exista vreo repercursiune din punct de vedere legal pentru mine ca angajat ?

  • Alina

    Buna ! Sunt noua in domeniul muncii si as dori sa stiu daca inchei un contract de munca pe perioada determinata si apoi dupa ceva timp vreau sa il inchei, inainte de finalizarea lui, exista vreo repercursiune din punct de vedere legal?

    • Buna ziua, contractul individual de munca incheiat pe durata determinata, inceteaza de drept, la data expirarii termenului pentru care a fost incheiat contractul de munca( art. 56, lit.i din Codul Muncii).
      Poate inceta prin acordul partilor( angajator si angajator), in momentul cand se doreste acest lucru, fara sa fie vreo problema.

  • raducu popa

    buna ziua! va rog sa ma lamuriti si pe mine intro problema. Am fost timp de 3 mandate viceprimar intro comuna,timp in care nu mi-am luat niciodata concediul de odihna.Anul acesta inainte de constituirea consiliului local am depus o cerere de concediu de odihna pe anul trecut.dupa validarea consiliului local am fost informat ca trebuie sa ma intorc la serviciu pe functia din care am fost suspendat, si ca nu mai beneficiez de concediu.cred ca e corect;dar totusi cred ca ar fi trebuit sa beneficiez de compesarea in bani a c.o. de pe anul trecut integral si pe anul acesta pana la validarea consiliului. vreau sa stiu daca am dreptate si daca contractul individual de munca este asimilat contractului de mandat de viceprimar. va multumesc!

    • Buna ziua, ca si viceprimar, nu prestati activitate in baza Codului Muncii. Ati avut contract de mandat, cu obligatii si beneficii, asa cum este prevazut in Legea nr. 215/2001 – Legea administratiei publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 57, alin.(6).

  • NICOLETA

    Buna ziua!
    Am descarcat noua versiune de revisal 6.0.5.0.
    Am inregistrat un contract de munca in data de 09.06.2016, urmand ca persoana sa inceapa activitatea in data de 10.06.2016.
    Intre timp persoana respectiva s-a razgandit si am radiat contractul fara a-l inceta cu aceeasi data.
    Persoana respectiva s-a dus la A.J.O.F.M. sa se inregistreze in cautarea unui loc de munca, iar cei de la A.J.O.F.M. nu o poate inregistra in cautarea unui loc de munca deoarece in baza de date apare ca are contract de munca activ. Ce pot face ca acest contract de munca sa nu mai apara activ si persoana sa se poata inregistra in cautarea unui loc de munca.
    Va multumesc.

    • Buna ziua, in noua versiune a registrului general de evidenta a salariatilor, exista posibilitatea radierii unui contract individual de munca si a unui salariat. Se face uz de acest aspect. atunci cand exista in evidenta mai multi angajatori si, din greseala se introduce un contract individual de munca de la un angajator la alt angajator. In situatia in care salariatul nu se mai prezinta la locul de munca pentru care a semnat un contract individual de munca, puteti sa -i incetati contractul individual de munca in baza art. 31, alin.(1) – care prevede ca pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, contractul individual de munca poate inceta exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia..Pentru a fi totul in regula trebuie sa radiati si salariatul.

  • maria

    buna ziua.am o ruda care a fost data afara de la o firma pe motiv ca are lipsa in gestiune.poate sa si ridice cartea de munca fara sa plateasca acea datorie? va multumesc astept raspuns pe adresa mea de email tttortel@yahoo.com

    • Buna ziua, conform prevederilor art. 254 din Codul Muncii, salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor( art. 254, alin.(1) din Codul Muncii).
      In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va fi mai mic de 30 zile de la data comunicarii( art. 254, alin.(3) din Codul Muncii).
      Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor, nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie.

  • alex paunescu

    buna ziua
    firma la care lucram nu ne-a livrat salariile pana in data de 04.07.2016
    mentionez ca data scadenta este de 25
    ce este de facut. putem efectua o petitie sau reclamatie anonima
    mentionez ca angajatorul este unul cu o foarte mare influenta in gorj
    ce pot face in acest

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>